Sprzedaż internetowa to w Polsce bardzo silna gałąź handlu. O ile do niedawna gro kliknięć i zakupów dokonywano z komputerów stacjonarnych, o tyle obecnie coraz większy udział zyskują urządzenia mobilne. Ze względu na tę różnorodność podczas zakładania sklepu online musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego responsywność, a wtyczka WooCommerce do WordPress jest narzędziem, które idealnie zaspokoi nasze potrzeby. Jednak co i jak należy zrobić, aby założyć swój sklep WordPress?
Po pierwsze – domena i dobry hosting
To krok oczywisty, lecz nadal bardzo istotny. Domena, którą kupimy, powinna być łatwa do zapamiętania dla potencjalnego klienta, a dla nas – nieuderzająca za bardzo po kieszeni. Dodatkowo możemy uzyskać inny efekt, jeżeli użyjemy końcówki .pl, .com czy .net. Jeżeli planujemy sklep dla lokalnej społeczności, warto również zastanowić się nad skorzystaniem z lokalnych domen (np .waw.pl), co pozwoli na łatwiejsze dotarcie do klientów z najbliższej okolicy.
Gdy zakupimy już domenę, wypadałoby zadbać również o dobry, szybki i stabilny hosting. Większość firm oferujących domeny zapewnia także tę funkcjonalność, lecz możemy połączyć usługi od dwóch różnych dostawców i zaparkować naszą stronę u innego operatora. W Polsce wybór jest naprawdę ogromny, możemy wybierać zarówno wśród gigantów pokroju home.pl czy nazwa.pl, jak i zdecydować się na mniejszego, bardziej kameralnego dostawcę, jak np. linuxpl. Najważniejsze przy wyborze hostingu są jego stabilność, przejrzysty panel użytkownika (zwłaszcza dla średnio-zaawansowanych i początkujących webmasterów) oraz szybki i pomocny support.
Przed wyborem hostingu warto przejrzeć kilka zestawień i porównać opinie obecnych klientów. Tak przygotowani z pewnością trafimy na najlepszą opcję dla naszego biznesu.
Mam już stronę, co dalej?
Oczywiście samo zaparkowanie domeny to dopiero początek – w końcu coś się na niej musi wyświetlać. Na polskim rynku sklepów online istnieje sporo rozwiązań, jak PrestaShop czy Shoper. Są to platformy oraz usługi dedykowane tylko i wyłącznie sklepom. Jeżeli jednak nie chcemy uczyć się nowego oprogramowania, a znamy już podstawy WordPressa, warto zainteresować się przede wszystkim wtyczką WooCommerce, która umożliwi nam stworzenie sklepu online w oparciu o ten popularny, do tej pory kojarzony głównie z blogami soft.
Jak zrobić sklep internetowy na WordPress? To proste. Oczywiście najpierw musimy pobrać i zainstalować samego WordPressa. Aby to zrobić, należy pobrać odpowiednie pliki z oficjalnej strony WP i wypakować je do FTP naszego sklepu. Uprzednio trzeba również stworzyć bazę danych, aby sklep miał gdzie przechowywać swoje pliki i informacje – tę czynność wykonujemy w panelu administratora hostingu, który wybraliśmy.
Po rozpakowaniu plików WP do FTP, przechodzimy na adres naszego sklepu, dopisując do niego końcówkę wp-admin/install.php lub wordpress/wp-admin/install.php. Czasem może się zdarzyć, że aby podane linki zadziałały, jeden z plików instalacyjnych będzie wymagał ręcznej edycji. Jednak ogranicza się to głównie do wpisania danych swojej strony w odpowiednich rubryczkach, przy użyciu notatnika. Gdy już otworzymy któryś z podanych linków, wystarczy uzupełnić dane w formularzu, który nam się pojawi i gotowe – WordPress zainstalowany.
Jak zrobić sklep w WordPress – customizacja i dodawanie wtyczek
WP jako taki został stworzony głównie dla blogów, stron-wizytówek i portfolio, więc aby stał się sklepem, musimy nad nim trochę popracować. Przede wszystkim należy pobrać wtyczkę WooCommerce, która umożliwi zamianę platformy blogowej na sprzedażową. Kolejnymi krokami jest customizacja, czyli dostosowywanie wyglądu i funkcjonalności sklepu do naszych potrzeb, a także instalacja dodatkowych wtyczek, ułatwiających życie zarówno sprzedającemu (np. integracje z kurierami), jak i kupującemu (np. możliwość wyboru spośród wielu różnych metod płatności).
Podczas procesu customizacji pierwszą rzeczą, którą robimy, jest wybór szablonu. Istnieje wiele darmowych szablonów, jednak jeżeli potrzebujemy czegoś więcej, możemy się także rozejrzeć za tymi płatnymi. W tym kroku powinniśmy się kierować przede wszystkim funkcjonalnością wybranego szablonu (np. responsywność, przejrzystość). Warto jednak zwrócić uwagę także na wygląd motywu, ponieważ jest to element, na który klient zwraca uwagę w pierwszej kolejności.
W przypadku wtyczek musimy pomyśleć zarówno za siebie, jak i za klienta. Warto pamiętać, że szeroki wybór metod wysyłki i płatności to duży plus i zdecydowanie pomoże nam w przyciągnięciu większej ilości osób. Z drugiej strony nie ma komfortu obsługi bez narzędzi ułatwiających przygotowywanie etykiet czy nadawanie paczek dla kurierów, a zdecydowanie przyjemniej pracuje nam się w zgodzie, niż na przekór technologii.