Sprzedaż internetowa to od dobrych kilku lat coraz dynamiczniej rozwijająca się dziedzina gospodarki. Na taką działalność decydują się coraz to nowe, niewielkie firmy stawiające dopiero pierwsze kroki w branży, jak i już od lat działające marki, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Podstawą jest oczywiście założenie sklepu internetowego przy użyciu jednego z popularnych, darmowych skryptów. Do najpopularniejszych w ostatnich latach należą WooCommerce oraz PrestaShop. Warto przyjrzeć się tym rozwiązaniom pod kątem ich funkcjonalności, możliwości wprowadzania zmian w miarę rozwoju działania czy kosztów.
WooCommerce czy Presta?
Podstawową różnicą między tymi dwoma rozwiązaniami umożliwiającymi sprzedaż internetową jest rodzaj oprogramowania. O ile PrestaShop jest samodzielnym, otwartym oprogramowaniem służącym do zakładania sklepów internetowych, o tyle WooCommerce jest wtyczką do systemu WordPress, który ze względu na swoją prostotę stał się jednym z najpopularniejszych systemów CMS pozwalających na obsługę stron internetowych, blogów czy innych przejawów aktywności w sieci. PrestaShop daje więc możliwość sprawnego zarządzania sprzedażą internetową, wymaga jednak najczęściej pewnego przeszkolenia. W zamian za wysiłek włożony w naukę tego systemu, pozwala on na zarządzanie nawet kilkoma sklepami w jednym panelu, stworzenie wersji różnych wersji językowych skierowanych na rynki zagraniczne czy śledzenie miarodajnych danych statystycznych zakupów, które pozwalają na przygotowanie raportów sprzedażowych i opracowanie dalszej strategii rozwoju.
WooCommerce będzie natomiast idealnym rozwiązaniem dla osób, które sprawnie poruszają się w środowisku WordPressa. WooCommerce jest także idealnym narzędziem, jeśli stawiamy na oparcie naszego biznesu na mediach społecznościowych, pozwala bowiem na wykorzystywanie takich funkcji, jak forum, profile użytkowników, blog czy galeria.
Dla osób zaczynających swoją przygodę ze sklepami internetowymi, WooCommerce jest także łatwiejszym rozwiązaniem ze względu na popularność WordPressa i liczbę jego użytkowników gotowych pomóc w rozwiązaniu pojawiających się problemów. PrestaShop dopiero buduje swoją społeczność, dużo trudniej znaleźć więc wśród jego użytkowników pomoc.
WooCommerce vs PrestaShop
Dla firm, które dopiero zaczynają swój rozwój w dziedzinie e-commerce, szczególnie istotnym aspektem wyboru sklepu internetowego są koszty. Pod tym względem zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie WooCommerce, który pozwala na założenie sklepu online dostosowanego do początkowych potrzeb już w granicach około 1500 zł. Oczywiście, należy liczyć się kolejnym kosztami w zakresie dokupowania modułów pozwalających na dalszy rozwój czy wynagrodzenie dla programisty dostosowującego tę wtyczkę do potrzeb sklepu.
PrestaShop jest rozwiązaniem zdecydowanie droższym, w którym wersja podstawowa sklepu to koszt ok. 1900 zł wzwyż. W zamian jednak dostajemy dość rozbudowany system z szeroką gamą modyfikacji pozwalających m.in. na usprawnienie SEO, wysyłkę newslettera czy poprawienie konwersji.
Który sklep internetowy wybrać?
Które więc z tych rozwiązań jest korzystniejsze? W zasadzie zależy to tak naprawdę od oczekiwań klienta i jego planów rozwoju w zakresie e-commerce. WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla niewielkich firm, często dopiero rozpoczynających swoją działalność na rynku i posiadających na razie niewiele produktów. Wąska, niszowa specjalizacja, ograniczony budżet oraz mocne postawienie na rozwój i reklamę w mediach społecznościowych, gdzie liczą się dobre relacje z klientami powodują, że WooCommerce będzie w przypadku takiej firmy dobrym wyborem.
Z kolei PrestaShop to wybór polecany dla firm już istniejących na rynku i planujących zrównoważony, konsekwentny rozwój, ale też posiadających spory budżet, a także przygotowanych na dalsze wydatki. W przypadku firm sprzedających więcej produktów w rozlicznych kategoriach, którymi chcą zarządzać poprzez jeden stabilny system – będzie to faktycznie najlepsze rozwiązanie.